milinda-prashna

2016/05/04 – ලංකාදීප

වසර 2025 සිට පොසිල ඉන්ධන භාවිතා කර ධාවනය කරන කාර් භාවිතා කිරීම තහනම් කරන්නට නෙදර්ලන්න පාර්ලිමේන්තුව යෝජනාවක් සම්මත කරගෙන ඇත. එම යෝජනාවට හොඳ ප‍්‍රසාදයක් ලැබී තිබේ. එරට කැබිනට් මණ්ඩලය ඒ වෙනුවෙන් සැලැස්මක් සූදානම් කරන්නට යයි. එරට ඇම්සඩ‍්‍රෑන් නගරයේ පදිංචිකරුවන්ට සිය වාහනය ගාල් කර තබන්නට ඉඩ සොයා ගැනීම අපහසුය. නමුත් වාහනය පරිසර හිතකාමී විදුලි එකක් නම් නිවස ඉදිරිපිට ගාල් කිරීමේ අවසරය පමණක් නොව ආණ්ඩුවේ වියදමෙන් එහි බැටරි නොමිලේ ආරෝපනය කර දිමට ද සූදානම්ය.

ඔස්ලෝ නගරය මේ හා සමාන තවත් තීරණයක් ගෙන තිබේ. ඒ අනුව නගරය තුළට පුද්ගලික වාහන ඇතුළු කිරීම 2020 සිට තහනම් කරනු ඇත. සිංගප්පූරුව සති අන්ත දිනවල එරට ප‍්‍රධාන මහා මාර්ග වල මංතීරු පා පැදි වලට පමණක් වෙන් කරන අතර වාහනයක ගමන් කිරීම අපහසු වන එකක් තරමට එම නීතිය තදින් බලපානු ඇතැයි සැලකේ.

නෝර්වේ රාජ්‍යය සූර්ය බලය බෙහෙවින් ප්‍රයෝජනයට ගැනීමට සැලසුම් කර ඇති අතර දිවා කාලයේ දී සියලූ බලශක්ති අවශ්‍යතා හිරු එලිය උපයෝගී කරගෙන  සපුරා ගන්නට ක‍්‍රියා කරයි. දිවා කාලයේ දී ක‍්‍රියාත්මක කරන සූර්ය බල විදුලි මෝටර් ජලාශ වල පහල සිට ඉහළට ජලය පොම්ප කර ගබඩා කරගන්නා අතර රාත‍්‍රියේ දී ජල විදුලිය නිපදවන්නේ එම ජලය මුදා හැර කරකවන ටර්බයින් වලින්ය. එය අලූත් සැලසුමකි.

මෙම තොරතුරු පෙන්වන්නේ ලෝකයේ නොයෙක් රටවල් බලශක්ති ක්ෂේත‍්‍රය සම්බන්ධව අලූතින් හිතා බලන ආකාරයයි. වර්තමානයේ ඛනිජ තෙල් නැත්නම් පැවැත්මක් නැතැයි හිතන රටවල් තවත් දශකයකින් දෙකකින් සම්පූර්ණයෙන් සූර්ය බල තාක්ෂණයෙන් මෙහෙයැවෙන තත්ත්වයකට පත්විය හැකි ලකුණු තිබේ. පොසිල ඉන්ධන භාවිතය අත් හරිමින් සිටින්නේ අවුරුද්ද පුරා හිරු රුස් නොවැටෙන රටවල් වන අතර මෙම රටවල් තෙල් මිල කොපමණ ඉහළ මට්ටමක දී පවා මිල දී ගත හැකි තරමට ධනවත් බව සිහිපත් කිරීම ද මෙහිදී වැදගත්ය.

ශ‍්‍රී ලංකාව අවුරුද්ද පුරා හොඳට හිරු රුස් වැටෙන රටකි. ඛනිජ තෙල් මිල වැඩිවන විට රටට එහි පිරිවැය දරා ගැනීම පහසු නැත. එහෙයින් සූර්ය බල ශක්තිය ප‍්‍රයෝජනයට ගැනීම සම්බන්ධයෙන් පුලූල් දර්ශනයක් සහිතව ක‍්‍රියාත්මක විය යුතුය. ලෝකයේ නොයෙක් රටවල් වේගයෙන් ස්වභාවික බලශක්ති ප‍්‍රභවයන් වෙත යොමුවන වකවානුවක සූර්ය බලය ප‍්‍රයෝජනය සඳහා රටට ඇති අවස්ථාව සම්බන්ධයෙන් අදට වඩා ප‍්‍රමාණවත් උනන්දුවක් අවශ්‍යය.

නෙදර්ලන්තය අවුරුදු දහයකටත් අඩු කාලයක් තුළ පොසිල බලය අත් හරින්නට තීරණය කරන විට එය විශාල පරිවර්තනයකි. සමාජය එයට සූදානම් විය යුතුය. ඉන්ධන භාවිතා කරන වාහන අත් හැර අලූත් වාහන මිල දී ගන්නට සිදුවන අතර එය විශාල වියදමකි. නමුත් නෙදර්ලන්තයේ වැසියන් පරිසරයට සිදුවන යහපත තකා එවැනි කැපවීමකට සූදානම්ය. සිංගප්පූරු වැසියන් වාහන පැත්තකින් තබා පා පැදියෙන් ගමන් කරන්නටත්, ඔස්ලෝ ඇතුළු නගර සෑහෙන ප‍්‍රමාණයක වාහන ඇතුළු කිරීම සීමා කරන්නටත් සූදානම් වන විට ශ‍්‍රී ලංකාවේ සැලැස්ම කුමක් ද යන්න විමසා බැලීම වැදගත්ය. ශ‍්‍රී ලංකාව පසුගිය දා ජාත්‍යන්තර කාලගුණ විපර්යාස සම්බන්ධ සම්මුතියට අත්සන් කළේය. එම එකඟතාවය අනුව පරිසර හිතකාමී සැලසුම් වලට ගමන් කරන්නට රට එකඟ වී තිබේ. එහෙයින් ජාත්‍යන්තරයේ සිදුවන මෙවැනි දේ ගැන අවධානය යොමු කිරීම වැදගත්ය.

ඇතැම් රටවල මෙම තීරණ ගන්නේ ප‍්‍රධාන ආණ්ඩුව නොවේ. පරිසරය සහ ආර්ථික සාධක සලකා බලා නීති සකස් කරන්නේ නගර සභා වැනි ප‍්‍රාදේශීය පාලන ආයතනයි. ආණ්ඩුවට පමණක් නොව පලාත් පාලන ආයතන වලට ද තමන්ගේ බල ප‍්‍රදේශය සම්බන්ධයෙන් තීරණගත හැකිය. අඩු තරමින් ඉන්ධන පරිභෝජනක් නැති වාහන පාවිච්චිය දිරිමත් කරන්නට අවකාශයක් තිබේ. අලූතෙන් අවධානය යොමු කළ යුතු පැති වශයෙන් දැක්විය යුතුය.