2021/08/04 – ලංකාදීප

ක‍්‍රමයක වෙනස්කම් උහුලන්නට ජන සමාජයකට හැකිවිය යුතුය. වෙනස් නොවන දෙයක් පවතින්නේ නැත. එය ස්වභාවික නියමයකි. වෙනස්කම් නතර කරන්නට අරගල කළ හැක. විප්ලව සිදුවනු ඇත. ගැටුම් හා කොලාහල තුළින් අලූත් ව්‍යුහයක් තැනෙන අතර එයට අනුගතව අවස්ථා උදාකරගන්නට සමත්වන කොටස විකාශයක පෙර ගමන්කරුවෝ බවට පත්වනු ඇත.

සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ විකාශය සම්බන්ධ අත්දැකීමක් අපට තිබේ. දුරකතනයක් භාවිතා කිරීම පැලැන්තිය දක්වන ආභරණයක් වී තිබුණි. රැහැන් ඇද සවිකරන දුරකථනය බලය පෙන්වන සංකේතයක් විය. අවහිරතා නොතිබුණහොත් දෙකෙලවරක සිටින දෙදෙනෙකුට සීමාසහිත ප‍්‍රදේශයක් දක්වා කතා කළ හැකි වූ බව මතක් කළ යුතුය. සන්නිවේදනය ක‍්‍රමික විකාශයක් සිදුවිය. ශ‍්‍රී ලංකාවට ද එහි බලපෑම එල්ලවිය. ජංගම දුරකථන සේවා සමාගමකට ඉඩ සැලසෙන පණත් සංශෝධනය කෙරිණි. දශක දෙකක් තුළ විශාල වෙනසක් සිදුවී තිබේ. සන්නිවේදනය විවිධ පැති කරා විහිදී ඇත. අන්තර් ජාලය ගැන නොදන්නෝ නොවෙති. ජීවිතය පහසු කරන්නට සමත්ව ඇත. සංස්කෘතික හා සදාචාර විනාශයකට හේතුවූ බව දක්වන කොටසක් ද සිටින නමුත්, ලබාගත හැකි ප‍්‍රයෝජන මිල කළ නොහැකිය. බැංකුව අත ළගට පැමිණ තිබේ. අධ්‍යාපනයට අවස්ථා ලැබී ඇත. තොරතුරු වේගයෙන් දැනගැනීමට හැකිය.

විකාශයට අවහිර කරන තාක් දුපතක සිරකරගෙන සිටිය හැකිය. දොරටු විවෘත කළ වහා පරිවර්තනය ආරම්භ වෙයි. අධ්‍යාපන සහ බලශක්ති වැනි අංශ වල විශාල වෙනස්කම් ජාත්‍යන්තරව සිදුවී තිබේ. එයට අනුව ඉදිරියට ගමන් නොකිරීම අපට ඇති දුබලතාවයකි. පැරණි ව්‍යුහයයෙන් ගැලවෙන විට එයින් යැපෙන කණ්ඩායමට ප‍්‍රශ්න ඇතිවෙයි. පවතින යතාර්ථය බුද්ධිමත්ව තේරුම්ගත යුතුය. හදවතට ආමන්ත‍්‍රණය කරන ආකර්ශණීය වචනවලට බහුතරයක් දෙනා රැුවටී ඇත. සිදුවන දැවැන්ත වෙනස්කම් වලට අවහිර කළ හැකිය. බාධා පමුණුවන අතර නිදහස් අධ්‍යාපනය වනසන බවට දොස් තබන්නට පුලූවන්කමක් ඇත. එහෙත් අප සියළු දෙනා නොදැනුවත්වම අවස්ථාව අහිමි ජන කොටමක් බවට පත් වෙමින් සිටී. උචිත ආකාරයට අනුගත නොවුනහොත් ප‍්‍රතික්ෂේපවන අවදානමක් තිබේ.

දුරකථනය, එක්තරා පැලැන්තියකට වරප‍්‍රසාදයක් වූ  හා සමානව අධ්‍යාපනය ද එක කොට්ඨාශයක් අතට පත්ව ඇත. තාක්ෂණයෙන් එය වෙනස් කළ හැකිය. ලෝකයේ  ඕනෑම විශ්ව විද්‍යාලයක අධ්‍යාපනය, නිවසේ සිට ලබාගත හැකි අන්දමට රාමුව වෙනස් වෙමින් තිබේ. අනෙක පන්ති කාමරයට පැමිණ ඉගෙනගැනීම අනිවාර්ය නැත. මුදල් ගෙවන හෝ ශිෂ්‍යත්වයකට හිමිකම් ඇති ශිෂ්‍ය ප‍්‍රජාවට ලෝකයේ හොදම කථිකාචාර්යවරයාගේ සේවය ලබාගත හැකි ආකාරයක පරිවර්තනයකි. ඔක්ස්ෆඞ්, කේම්බි‍්‍රජ් හෝ සෝබෝන් යනු දුරබැහැර ගමක දරුවෙකුට ද ඉගෙනගත හැකි තැන් බවට පත්වෙන යුගයක වෙනත් අධ්‍යාපනයේ නිදහස තවත් අර්ථ දැක්විය හැකිද?  කොවිඞ් තර්ජනය පවතින පසුබිම තුළ අන්තර් ජාලය භාවිතා කර ඉගෙන ගන්නා දරුවෝ එහි පළමු පුරුක විය හැකිය. පවතින ක‍්‍රමය ආරක්ෂා කරගැනීම වෙනුවට අප සටන් කළ යුතු අලූත් යුගයකට ඇතුළුවන වරම වෙනුවෙන්ය.

සන්නිවේදනය, අධ්‍යාපනය හෝ බලශක්තිය වැනි අංශවල පැරණි ක‍්‍රම ආරක්ෂා කරගැනීම එයින් යැපෙන සුළු කොටසකගේ එකම අභිප‍්‍රාය වී තිබේ. පස්වැනි පරම්පරාවේ සන්නිවේදන දියුණුව, පොසිල බලශක්ති යුගය අවසන් කිරීම හෝ පාසල සාධකයක් නොවන ඉගෙන ගැනීම වැනි සිද්ධි මෙම අලූත් යුගයේ ලක්ෂණ අතර තිබෙන බව අමතක කළ යුතු නැත.

ලෝකයේ සමහර රටවල විභාග පැවැත්වීමක් නැති අධ්‍යාපනයක් හදුන්වා දෙන තරමට ක‍්‍රම වෙනස් වී ඇත. අධ්‍යාපනය යනු සිතිවිලි පෝෂණය කිරීමකි. දැනුම ගබඩාකර තබාගැනීම වෙනුවට දැනුම සොයාගන්නා ආකාරය ගැන දැනුම්වත්වීම අධ්‍යාපනය බව නිර්වචනය වෙමින් පවතින යුගයකි. කටපාඩම් කිරීම වෙනුවට පර්යේෂණයට ඉඩ දෙන කාලය වැඩි ඈතක නොවේ. අලූත් පැති ගැන සාකච්ඡා නොකරන්නේ ඇයි? පාසල, පාසල පැවැත්වෙන දින ගණන, ඒවායේ චක‍්‍ර ලේඛන හුදෙක් දරුවන්ගේ සාක්ෂරතාවය සදහා වැදගත් අංග වනු ඇත. ඉගෙන ගැනීම හා අධ්‍යාපනය එයින් ඔබ්බට විහිදී ගිය පුළුල් ක්ෂේත‍්‍රයකි. විශාල විකාශයක් සිදුවෙමින් පවති. අවස්ථාව අහිමි සමාජයක් හැදෙන්නට ඉඩ තැබිය යුතු නැත.