2021/03/10 – ලංකාදීප

සන්සුන්ව තිබිය යුතු රටක් එකම කෝලාහලයකි. ජනතාව අපේක්ෂා කරන්නේ සැනසිල්ලේ ජීවත්විය හැකි පසුබිමකි. නමුත් හැම තැනෙකම නොසන්සුන්ය. නිතර ඇවිලෙයි. අවශ්‍ය දෙයකට පමණක් නොව අනවශ්‍ය දෙයකට පවා විශාල වාද විවාද පැන නැගේ. ඒවායෙන් ඇති කරන ඝෝෂාව ජන ජීවිතයට බලවත් පීඩනයක් එල්ලකර තිබේ. අනෙක් තර්කයක් පරදවා තමන් ගේ මතය පමණක් තහවුරු කරන්නට දරන සමහර ප‍්‍රයත්නක් අතිශය විකාර සහගතය. 

මෑත කාලය තුළ සිද්ධි හත අටක් පමණක් මතකයට ගන්න. කොවිඞ් වයිරසය පාලනය කළත් වැරදිය. නොකළත් ප‍්‍රශ්නයකි. දේශීය වශයෙන් නිපදවන ලද බෙහෙතක් ගැන දැවැන්ත ආන්දෝලනයක් හටගත්තේය. කොළඹ වරායේ නැගෙනහිර ජැටිය සම්බන්ධ සිද්ධිය තවත් උදාහරණයකි. එහි ගිණි නිවෙනවිට අධිවේගී මාර්ගයෙහි ඇති දුර්ලභ ශාඛයක් ගැන ඇවිලිණි. කොවිඞ් වැළ`දී ජීවිතක්ෂයට පත්වන ඉස්ලාම් ජාතිකයන්ගේ සිරුරු සම්බන්ධ ප‍්‍රශ්නයක් ගැන මාස ගණනක වාදයක් තිබේ. පාස්කු ඉරිදා කොමිෂන් වාර්තාව තවත් එකකි. ජිනීවා හි මානව හිමිකම් සභාව අනෙක් වාදයකට හේතු වී තිබේ. ජනාධිපතිවරයා ගමකට ගොස් ජනතාව හමුවීම ද අපහාසයකට, උපහාසයට පමණක් නොව විවේචනයකට ද ලක් කර ඇත. දේශපාලනඥයන්, විද්ව වෘත්තීයෙවිදීන්, වෘත්තීය සමිති නියෝජිතයන්, සංඝයා වහන්සේලා ඇතුළු පුජ්‍ය පුජක උතුමන්, සමාජ මාධ්‍ය පරිශීලකයන් පමණක් නොව අදහසක් පළ නොකළහොත් රට බේරාගැනීමට නොලැබෙන බව සිතන සමහර පිරිස් ද අප ස`දහන් කරන වාද විවාද වල බරපතල කොටස්කරුවෝය. 

සිද්ධියකට පැටලෙන ඇතැමෙකුට එහි හරය හෝ අභ්‍යන්තරය ගැන කිසිම වැටහීමක් නැත. කැමරාවක් එල්ල කළහොත් වචන විසිකරන්නට සූදානම් විශාල පිරිසක් සිටී.  අනවශ්‍ය සහ කිසිම සම්බන්ධයක් නැති දෙයකට පැටැලී ඇති බව නොදන්නා අතරවාරයේ පවා නොනැවතී සටන් කරමින් සිටිති. මෙම සියළු දුක්ඛ දෝමනස්ස ආලින්දයට ගෙනැවිත් අතහරින ජන මාධ්‍ය භාවිතාව මෙම ප‍්‍රශ්නය උත්සන්න කර තිබේ.  සමාජ වගකීම් හා යුතුකම් අමතක කර ඇති අතර සමාජ මාධ්‍ය එහි ලා වැඩිම හානියක් සිදුකරනන බව පෙනේ.

සට්ඨිකූඨ පේත වස්තුව සම්බන්ධ කරුණක් එක්තරා අවස්ථාවක බුදු රජාණන් වහන්සේගේ දේශනා කර ඇති බව බෞද්ධ සාහිත්‍යයෙහි දැක්වෙයි. බරුණැස් නුවර සිදුවූ බව දක්වන සිද්ධියකි. රජ වාසල පුරෝහිතයෙකු දන්නා නොදන්නා හැම දෙයකටම කට දමන අතර දීර්ඝ කතා පවත්වයි. රජුටත් අනෙක් ඇමැතිවරුන්ටත් හිරිහැරයකි. කරගත හැකි දෙයක් නැත. එක්තරා අවස්ථාවක පිලා නමැති ආබාධිත තරුණයෙකු රජුට හමු වී තිබේ. ඔහු ඉලක්කයට ගල් කැට විදීමෙහි දක්ෂයෙකි. රජු හෙතෙම රජවාසලට කැ`දවා එළු බෙටි නැලියක් දී ඉහළ මාලයක ර`දවා ඇත. මුලින් කී පුරෝහිතයා දිග කතාවකට කට හරිනවිට එක බැගින් එළු බෙටි විදින්නැයි රජතුමා උපදෙස් දී ඇත. කට අරින විට, කටට වැටුණ දේ ගිල දැමූ පරෝහිතයා නැවත කතාව අරඹයි. ආබාධිත පිලා, එළු බෙටි නැලිය විද අවසන් කළ පසු රජු සිය පුරෝහිතයා අමතා සිද්ධිය හෙළි කරන ලද බව දැක්වෙයි.  ඕනෑම අවස්ථාවක කට අරින සෑහෙන පිරිසක් අප අතර සිටී. සිද්ධිවලට මැදිහත්වන පිරිස අනව සැලකීමේ දී විදින්නට තරම් එළු බෙටි ප‍්‍රමාණවත් නොවන තරමට කණ්ඩායම විශාලය. ආබාධිත නමුත් පිලා වැනි තරුණයෝ දස දහස් ගණනින් උවමනා කර තිබේ.

රටක් යනු විවිධ ක්ෂේත‍්‍ර ගණනාවක එකතුවකි. ඒවායේ එකිනෙකට වෙනස් ක‍්‍රියාකාරකම් සිදුවෙයි. අපට නොගැලපෙන කරුණක් අනෙක් පාර්ශවයක ගේ ජීවිතයේ වැදගත්ම දෙයක් විය හැකිය. ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදයේ උසස් ගුණාංග වලට ගරු කරන්නට අවශ්‍යය. මගේ කැමැත්තට අන් සියළු දෙනා යටත්විය යුතු නැත. තමන් විශ්වාස කරන තරම පමණක් යුක්තිය හෝ සාධාරණත්වය නොවේ. අනෙක් මතයකටත් අවස්ථාවක් තිබිය යුතුය. බලවත් ඝෝෂාවක් ඇති කර බලහත්කාරයෙන් අනෙක් පාර්ශවයේ අදහස් යටපත් කිරීම කිසිසේත් සුදුසු නැත.

දියුණු රටක්, දියුණු සමාජයක් මනින මිණුම් ද`ඩු තිබේ. දේශපාලනඥයෙතු, විද්වතෙකු, වෘත්තීයවේදියෙකු, වෘත්තීය සමිති නායකයෙකු වෙතින් බලාපොරොත්තුවන සංයමයක් ඇත. නායකත්ව ගුණාංග තිබේ. සංඝරත්නය ඇතුළු සියළු ආගමික පුජ්‍ය පූජක පිරිස් වෙතින් සමාජය අපේක්ෂා කරන ආදර්ශය ඉතා ගැඹුරුය. අදහස් කොලාහලයකින් සත්‍ය අනාවරණය වෙන්නේ නැත. අප සියළු දෙනා පවතින ඝෝෂාකාරී පරිසරය තුළ ඉවසිලිවන්තව අලූතින් හිතන්නට අවශ්‍යය.