2020.12.30 – ලංකාදීප

නව වසරක් උදා වෙමින් තිබේ. තවත් පැය හතලින් අටකින් අලූත් කාල පරිච්‌ඡේදයක් ඇරඹෙනු ඇත. සුබ පැතුම් හුවමාරු වෙයි. සුපුරුදු පරිදි තැපෑලෙන් කාඞ්පත් ලැබුණ යුගය අවසන්ය. දුරකථනයෙන් නැගෙන මිහිරි නාදය, සමාජ මාධ්‍යයෙන් හෝ විද්‍යුත් තැපෑලෙන් එන පණිවුඩ සතුට ඇති කරයි. දහසකුත් එකක් ප‍්‍රශ්න හා කරදර මැද ගෙවුණ දින සිහිපත් කරන අප සියළු දෙනා අවසාන වශයෙන් මතු ආත්මයක හෝ සැනසිල්ල පිරි ජීවිතයක් ප‍්‍රාර්ථනා කරන බව නිසැකය. මතු ආත්මය කෙසේ වෙතත් ජීවත්වන ජන සමාජය දිව්‍ය ලෝකයකි. අපාය හෝ දෙව්ලොව අප අසල අප අතරම පවතින බව දාර්ශනිකයන්ගේ සිතිවිල්ලකි.

සියවස් ගණනාවකට කලින් යුරෝපයේ අන්ධකාර යුගයක් තිබුණි. ආගමික අන්තවාදයක් විය. දේශපාලනික, ආගමික හා සංස්කෘතික වටපිටාවක් සහිත කැළඹිල්ලක් පැන නැගිණ. සත්‍ය වෙනුවට අසත්‍ය රජ කරවන ලද අතර මිත්‍යාව වැඩි පරාසයක් ආවරණය කරගෙන සිටියේය. වරප‍්‍රසාද ලත් සුළු කණ්ඩායමක් ජනී ජනයාගේ පැවැත්ම පාලනය කර තිබුණ බව සදහන් කළ යුතුය. මෙම අවකාශය තුළ තිබුණ පීඩනය කොපමණ ද යත් ලබන ආත්මයක හැර සැනසුමක් නැති බවට විශ්වාසයක එල්බ සිටියහ. සමාජ පරිවර්තනයක් කළ දාර්ශණික කණ්ඩායමක් ජනතාවට ඇත්ත පෙන්වා දුන්හ. අන්තවාදී මතවාද බැහැර කරන අලූත් අදහස් පතුරවන ලදහ. පෑගී, මිරිකී සිටි ජනතාව මෙම මතවාද වෙත ආකර්ශණීය වූ අතර පාලකයන් සකස් කර තිබුණ සම්ප‍්‍රදායික ගැති රාමුවෙන් වෙන්ව සිතන්නට යොමු වූහ.

බි‍්‍රතාන්‍ය ජාතිකයෙකු වූ තෝමස් මෝ මෙම දර්ශනය ගොඩනගන්නට මුලික වූයේය. එය සිදුවූයේ 1516 දී පමණ ඉතිහාසයේ දී ය. පරිසමාප්ත රාජ්‍යයක් ගැන සිතිවිල්ලක් වූ මෙය යුටෝපියාව සේ හදුන්වන්නේය. විද්‍යාව හා තාක්ෂණයට තිබුණ බාධා ඉවත් කරන්නට තෝමස් මෝ ගෙන ගිය යුටෝපියානු මතවාදයට හැකිවිය. ලෝකය ගෝලාකාර බව හිතන්නට පමණක් නොව ආකාශයේ සැරි සරන්නට ද මුල පිරිණ. නොයෙක් ලෙඩ රෝග වලට හේතු සොයා ගත්හ. ආර්ථිකය හා සමාජය ආවරණය කර තිබුණ කඩතුරා ක‍්‍රමයෙන් ලිහිල් විය. පසුව දක්වන පරිදි යුරෝපයෙන් පැන අලූත් යුගයක් ඇති කරන අරමුණ ඇතිව පෙන්සිල්වේනියාවේ පදිංචියට පැමිණි කණ්ඩායමක් ඇමරිකාව යනුවෙන් රටක් හදන්නේ ද යුටෝපියානු සිහිනය සහිතවය. සියළු පුරවැසියන්ට රාජ්‍ය තුළ සමාජ හා නීතිය සම්බන්ධ සමානාත්මතාවක් ඇති කරන ඇමරිකාව බිහිකිරීම ලෝකයේ දෙවැනි අවදිවීමක් සේ සලකන්නට තරම් ඉක්මන් වූ බව මතක් කර දිය යුතුය.

යුටෝපියානු අදහස පෙරදිග බෞද්ධ අදහස් අනුව නිර්මාණය වී තිබෙන අදහසක් වූ කේතුමතී රාජධානියට යම් පමණකට සමාන කළ හැකිය. සියළු යස ඉසුරින් පිරි කේතුමතිය සර්ව සාධාරණ තැනක් වනු ඇතැයි විශ්වාස කෙරේ. දියසෙන් කුමාරයා පහල වී අනේක විධ අර්බුද මැඩ සන්තුශ්ඨී රාජ්‍යයක් බිහිකරන බවට ද විශ්වාසයක් තිබේ. යුටෝපියාව, කේතුමතිය හෝ දියසෙන් කුමාරයාට පරිබාහිරව තවත් අදහස් ලෝකයේ විවිධ ජන සමාජ තුළ පවතින බව සැකයක් නැත. අවසානයේ දී සියළු තැවුල් නිවා සනසන සුපැහැදිලි වෙරළ තීරයකට අවතීර්ණවීමක් අපේක්ෂා කෙරේ.

සිත් සතන් වල ජනිත වන අදහස් සංකල්ප බවට හැරවිය හැකිය. මතවාද කඩදාසි වල සටහන් කර න්‍යාය වශයෙන් ගොඩනගන්නට හැකියාව තිබේ. දත්ත එකතු කර පර්යේෂණ කළ හැකි අතර ඒවායෙන් සත්‍ය සොයා ගන්නටත් ක‍්‍රම ඇත. සත්‍යය පමණක් නොව එයට බැහැරව ගිය පශ්චාත් සත්‍ය වශයෙන් වූ ව්‍යවහාරයකක් ද වර්තමානයේ භාවිතා වෙයි. හැගීම් හා විශ්වාස එකතුකර, ප‍්‍රකාශවන දේ කිසිම වග විභාගයකික් තොරව සත්‍ය වශයෙන් පිලිගැනීම මෙම පශ්චාත් සත්‍ය යන තලයෙහි හැසිරීම බව දක්වයි. යුටෝපියාවක් හෝ කේතුමතියක් ගැන සිහින මවන ජන සමාජ පශ්චාත් සත්‍ය තුළ පැවැතීම ගැඹුරින් සාකච්ඡා කළ යුතු කාරණයක් බව මෙහි දී සදහන් කළ යුතුය.

නව වසර උදාව සත්‍ය සොයා යා යුතු තීරණාත්මක අවස්ථාව සනිටුහන් කිරීමකි. අනන්තවාරයක් මිත්‍යා මතිමතාන්තරවලට ගොදුරු වූවෝ යතාර්ථය දකින්නටත්, දකින, අත්විදින දේ විශ්වාස කරන්නටත් නැඹුරුවිය යුතුය. අප සියළු දෙනා එකට එකතු වී ක‍්‍රමය වෙනස් කරනු හැර අනෙක් විසදුමක් නැත. එක පුද්ගලියෙකුට එක රාත‍්‍රියකින් සියල්ල වෙනස් කරන හැකියාවක් නැති අතර කැපවීම, ආත්ම ශක්තිය හා ධෛර්යය ජීවිතයට ඉතාම වැදගත්ය. යස ඉසුරු පිරි යුගයක් වෙනුවෙන් නොනවත්වා ඇවිද යා යුතු ගමනක් තිබේ.  නව වසර අලූත් ද්‍රෘෂ්ටියකින් අවදිවන්නට එන අලූත් අවස්ථාවකි.