milinda-prashna

2015/04/01 – මිලින්ද මොරගොඩ
ඉලක්කය කරා වෙහෙස නොබලා බලවත් කැපවිමකින් ගමන් කරන නායකයෝ ජන සමාජය තුළ පරිවර්තනයක් කරන්නට සමත්වෙති. එම පරිවර්තනය අවසානයේ දී ජනතා ගෞරවයට පාත‍්‍රවන්නේය. දේශපාලනඥයන්ට තමන් අනුගමනය කරන වැඩ පිළිවෙල හෙයින් ජනප‍්‍රියත්වයට පත්විය හැකිය නමුත් ජනතා ගෞරවයට පාත‍්‍රවිය නොහැකිය.නවීන සිංගප්පූරුවේ නිර්මාතෘවරයා ලෙස සිය ජීවිතයෙන් සමුගත් ලී ක්වාන් යූ එරට පමණක් නොව මුලූ ලෝකයේම බලවත් ප‍්‍රසාදය අත්පත් කරගත් පුලූල් දර්ශනයක් තිබූ නායකයෙකි. සිය අභාවයේ දී පවා කුඩා රටක් වෙත ලෝකයේ හිටපු සහ දැනට සිටින බලවත්ම රාජ්‍ය නායකයන් කැ`දවන්නට සමත්වූවෙකි.

අවසාන කාලයේ දී ඔහු තමන්ගේ අත්දැකීම් සමග ජාත්‍යන්තර තලය තුළ සිදුවෙමින් පැවැති වෙනස්කම් සාකච්ඡා කරන්නේය. බටහිරට වඩා නැගෙනහිර කලාපයේ රටවල් වල සංවර්ධනයට කොන්ෆියුස් දර්ශනයේ වටිනාකම් බලපාන බවට මතයක් ගොඩනගන්නේය.ඔහුට අනුව බටහිර රටවල් පෞද්ගලික හැකියාව, ලිබරල් අදහස් සහ ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදී ලක්ෂණ වලට මුල් තැනක් ලබා දෙයි. නමුත් ආසියාව එයට වෙනස්ය. ආසියානු පැවැත්මේ දී විනය වැදගත් තැනක් ගනී. පිළිවෙල, අධ්‍යාපනයට ඇති නැඹුරුව සහ නායකත්වයට ගරු කිරීම වැනි ලක්ෂණ ඉහළින් සලකා බලන බව ලී ක්වාන් යූ ගේ අදහස විය. ආසියාවට වඩා ගැලපෙන්නේ කොන්ෆියුස් දර්ශනයට පදනම් වූ අනන්‍යතාවය බව හෙතෙම අවධාරණය කරන්නේය.

කුඩා රටක් වූ සිංගප්පූරුව තුළ සිදුවූයේ කුමක්දැයි නිරීක්ෂණය කරන්නට ඉන්දියාවට උවමනා විය. චීනය ඒ දෙස බලා සිටියේය. බටහිර රටවල් බලවත් උවමනාවකින් සිංගප්පූරුවේ ගමන නිරීක්ෂණය කළේය. සියළුම සංවර්ධන උපාය මාර්ග තිබූ රටවල් අභිබවා සිංගප්පූරුව ලෝක ආර්ථිකයේ සහ සමාජ සමෘද්ධියේ ඉහළම තැනකට පත්වන්නේය. දිගු කාලයකින් නොවේ. පරම්පරාවක් තුළය. එදා ඇමරිකානු ඩොලර් හාරසියයකට අඩු ඒක පුද්ගල ආදායමක් ලැබූ කටුක ධීවර පැවැත්මක සිටි පුරවැසියන් මේ තවමත් සිංගප්පූරුවේ ජීවත්වෙති. දැන් ඔවුහු ඇමරිකානු ඩොලර් හැට දහසකට ආසන්න ඒක පුද්ගල ආදායමක් ලබන රටක පුරවැසියන්ය.

ලී ක්වාන් යූ ඉපැදෙන්නේ යටත් විජිතයක දරුවෙකු හැටියටය. බි‍්‍රතාන්‍යයේ දී වැඩිදුර අධ්‍යාපනය ලැබ මවුබිමට පැමිණෙන හෙතෙම නිදහස් අරගලයට දායක වන අතර පීපල්ස් ඇක්ෂන් පක්ෂයේ ප‍්‍රබල නිදහස් මතධාරියෙකු වශයෙන් දේශපාලනයට පිවිසෙයි. 1959 දී බි‍්‍රතාන්‍යයෙන් නිදහස ලබාගන්නා විට පක්ෂයේ නායකයා ව සිටි හෙතෙම එරට අග‍්‍රාමාත්‍ය ධුරයට පත්වන අතර අවුරුදු තිස් එකක් එම ධුරය හොබවා විශ‍්‍රාම ලබන්නේ තව දුරටත් රටට උපදේශක සේවා සපයන විද්වතෙකු වශයෙන්ය.

තද නීති වලින් රට තුළ උසස් විනයක් ගොඩනැගූ හෙතෙම ලෝකයේ ඕනැම ව්‍යවසායකයෙකුට එරටට පැමිණ ආයෝජනය කරන්නට ඉඩ දුන්නේය. එයින් අවස්ථා අත්පත් කරගත්තේ එරට වැසියන්ය. එක සංකල්පයකට කොටු නොවී ක‍්‍රියා කළ හෙතෙම ගැටලූවක් පැන නැගෙන විට එයට මුහුණ දුන්නේ ප‍්‍රායෝගිකවය. ලිබරල් ද නැති ඒකාධිපතියෙකු ද නොවූ හෙතෙම පැවැත්ම ගැන විනා අන් යමක් ගැන විශ්වාසයක් තබන්නේ නැත. මාධ්‍ය පාලනය කළේය. දේශපාලන පක්ෂ මැඩ පැවැත්වීය. මාධ්‍යවේදීන් සහ ප‍්‍රතිවිරුද්ධ අදහස් ඉදිරිපත් කර ගැටුමකට ගෙන ගිය දේශපාලනඥයන් ද පාලනය කරන්නට අධිකරණය උපයෝගී කරගත්තේය. මේ හෙයින් ඔහු ජනපි‍්‍රය නායකයෙක් බවට පත්වූයේ නැත. තමන් ජනප‍්‍රියත්වය අපේක්ෂා නොකරන අතර මහජනතාවගේ ගෞරවය ප‍්‍රමාණවත් බව ප‍්‍රසිද්ධියේ කියා සිටියේය. එය යථාර්ථවාදී අදහසක් බව සනාථවන්නේ ඔහු ජීවිතයත් මරණයත් අතර සිටින අවසන් අවස්ථාවේ දී සමස්ථ ලෝකයම ඔහු දෙස අවධානය යොමු කළ ආකාරය අනුවය. ඉතාම විශිෂ්ඨ නායකයෙකු ලෙස ජීවිතයෙන් සමුගත් හෙයින්ය.

දේශපාලන ප‍්‍රතිපත්ති සහ වැඩ පිළිවෙල ගැන උවමනාවටත් වඩා හිතන නායකයන්ට ඔහු පණිවුඩයක් ඉතිරි කර තිබේ. ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදය සහ ලිබරල් පාලනය ඇතුළු නොයෙක් සම්ප‍්‍රදාය අභියෝගයට ලක් කර ඇත. මානව හිමිකම්, මාධ්‍ය නිදහස පමණක් නොව අඩුම තරමින් මිනිසුන්ගේ චුයිංගම් භාවිතය පවා තහනම් කරන්නේය.

ලී ක්වාන් යූ නොසිටියානම් සිංගප්පූරුව තවමත් දුප්පත් ධීවර රටකි. ඔහුගේ බලවත් නායකත්වය කුඩා රටක පැවැත්ම බලවත් ආකාරයකට පරිවර්තනය කරන්නේය. කුඩා රටක් සිය අභිවෘද්ධිය වෙනුවෙන් ලෝකයේ සෙසු රටවල් කරා සරණ පතා ගමන් කරනු වෙනුවට ලෝකයේ සියලූම බලවත් රටවල් තමන් වෙත කැ`දවා ඔවුන්ගේ ශක්තිය සිංගප්පූරුවේ ජනතාවගේ අභිවෘද්ධියට යොදවන්නේය. දේශපාලන නායකයන් මෙතැන් සිට අලූතින් සිතන්නට පටන්ගත යුතුය. ඔහුගේ ජීවිතයේ නිර්භීත කැපවීම වෙනුවෙන් මුලූ දේශයම හිස නමන අතර සිංගප්පූරු පුරවැසියන්ට ඒ වෙනුවෙන් ආපසු ගෙවන්නට හැකියාවක් නැති අතර කළ හැකි ගරු කිරීම පමණක් බව එතුමා ගේ අභාවය වෙනුවෙන් සිංගප්පූරුවේ ප‍්‍රකාශය විය.