milinda-prashna

2014/07/16 – ලංකාදීප

ඛනිජ තෙල් වෙළ`දාම සම්බන්ධයෙන් රටට කීර්තිමත් ඉතිහාසයක් නැත. ආනයන මත සම්පූර්ණයෙන් යැපෙන මෙරට ඛනිජතෙල් පරිභෝජනය නොයෙක්වර ගැටලූ සහගත තත්ත්ව ඇතිකර තිබේ. එහි අවාසිය සිදුවන්නේ රටට සහ මහජනතාවට බව පැහැදිලිව තක්සේරු කළ හැකිය. ක්ෂේත‍්‍රය සම්බන්ධයෙන් සමස්ථයක් වශයෙන් සලකා ප‍්‍රතිව්‍යුහ කරණයකට යායුතුව ඇත.

ඛනිජතෙල් සංස්ථාව ආණ්ඩුවේ ව්‍යවසායයකි. එයට ආයෝජනයකර ඇත්තේ මහජන මුදල්ය. ඉතිහාසයේ පටන්ම ආණ්ඩුවේ ඛනිජතෙල් වෙළ`දාම පාඩු ලබන ව්‍යාපාරයකි. ඉන්ධන ගෙන්වා මෙරට අළෙවි කරනවිට එයට කරන වියදම සහ උපයාගන්නා ආදායම ගැන නිසි අවධානයක් යොමු නොකිරීමෙන් පාඩු ලබයි. මෙම පාඩුව වෙනුවෙන් බැංකු වලින් ගෙන ඇති ණය නිසා මෙරට බැංකු පොලී අනුපාත වලට ගැටලූ ඇතිවි තිබේ. අකාර්යක්ෂමතාව සහ වංචා එකතු වූ විට අලාභය තවත් වැඩිවෙයි. මේ සියල්ල මහජනතාවගේ බදුවලින් පියවන විට මතුපිටින් නොපෙනෙන මෙම වෙළ`දාමේ හැබෑ පිරිවැය දරන්නේ පොදු ජනතාවයි.

මෙරට ආනයන වියදමෙන් විශාලම කොටස වැය කරන්නේ ඉන්ධන ආනයනයටය. එය මෙරට විදේශ විනිමය අනුපාතිකයට ද පීඩනයක් ඇතිකරයි. බොරතෙල් ඇනවුම් කිරීම, වරායට පැමිණි පසු ගොඩබිමට පොම්ප කිරීම, පිරිපහදුව සහ රට පුරා බෙදාහැරීම වියදම් සහගත සංකීර්ණ කාර්යභාරයකි. අතරමැදියන් සෑහෙන පිරිසක් සම්බන්ධවෙයි. ආරක්ෂාව සහ රක්ෂණය වැනි අතිරේක පිරිවැය ද දරන්නට සිදුවෙයි. තීරණ ගැනීමේ දී ප‍්‍රමාද වුවහොත් මෙම ඛනිජතෙල් වෙළ`දාම අතින් වියදම් කර රටපුරා නිකම් බෙදාහරින තත්ත්වයට පත්වීම වැලැක්විය නොහැකිය.

විදේශ විනිමය පීඩනය තුනීකරන, ඛනිජතෙල් ආනයනයේ ගැටලූ නිරාකරණය කරන සහ තර`ගකාරී මිලකට මහජනතාවට ඉන්ධන සැපයෙන ක‍්‍රමවේදයකට වහා යායුතුව තිබේ. එය කළ හැක්කේ තර`ගකාරී ආයෝජකයන් කිහිපදෙනෙකුට ඉඩ දීමෙන් පමණකි.
ඉන්දියන් ඔයිල් සමාගමට මෙරට ආයෝජනයට ඉඩදීමෙන් ඛනිජතෙල් වෙළ`දාම තර`ගකාරීත්වයට ලක්කරන පළමු අත්හදාබැලීම කර ඇත. ඉන්දීයන් සමාගම කළ ආයෝජනයෙන් රට තුළ බෙදාහැරීමේ මධ්‍යස්ථාන කළඑළිවූ නමුත් පූර්ණ තර`ගකාරීත්වයක් ඇතිකර නැත. දැන් අවශ්‍යව ඇත්තේ නැව් ප‍්‍රමාදය, නල මාර්ග ක‍්‍රියාවිරහිතවීම හෝ වෙනත් කාරණා ගැන විවාද කරමින් කාලය අපතේහැරීම නොවේ. රටට සහ මහජනතාවට හිතකර ආකාරයට ඛනිජතෙල් වෙළ`දාම පරිවර්තනයකට ලක්කළ හැකි ආකාරය සොයාබැලීමයි. ආණ්ඩුවේ නියාමනයට යටත් කරන අතර තර`ගකාරීව සැපයීම අරමුණු කරගෙන තවත් පාර්ශව වලට ඉඩදීමෙන් එය කළ හැකිය. රටට අවශ්‍ය ඉන්ධන ප‍්‍රමාණය සැපයීමේ වගකීම පමණක් නොව මහජනතාවට දරාගත හැකි මිලකට සැපයීමේ තර`ගකාරීත්වයද එයින් ඇතිකළ හැකිය.

සිංගප්පූරුවේ ඛනිජතෙල් ව්‍යාපාරය එයට දැක්වියහැකි ආදර්ශයකි. සිංගප්පූරුවේ බොරතෙල් නැත. ලෝකයේ දැවැන්ත පිරිපහදු සමාගම් සිංගප්පූරුවට අවශ්‍ය ඉන්ධන ආනයනයකර වීන තාක්ෂණය යටතේ පිරිපහදු කරමින් අතිරික්තය අපනයනය කරයි. එය සිංගප්පූරුවට විනිමය උපයාදෙන ප‍්‍රධාන ආදායම් මාර්ගයක් වී තිබේ.
ඛනිජ තෙල් කර්මාන්තය සම්බන්ධයෙන් ශ‍්‍රී ලංකාවේ දැක්ම පුලූල් කරන්නට අවශ්‍යය. මෙරට පොදු ජනතාවට ලෝක වෙළ`දපොළේ පවතින මිලට ඉන්ධන සැපයීමට හැකි ආකාරයට ප‍්‍රතිපත්ති තීරණ ගැනීම සුදුසුය. එය කළහැකි වන්නේ කර්මාන්තය තර`ගකාරීකර අලූත් තාක්ෂණික ආයෝජනය දිරිමත් කිරීමෙන් පමණකි. මෙරටින් බොර තෙල් නිධි සොයාගතහොත් බොරතෙල් පිරිසිදුකර රටට බෙදාහරින්නට හැකිවන ආකාරයට දුර දිග බලා අලූත් ආයෝජන කැ`දවීම අද ඇති බලවත් අවශ්‍යතාවයකි.