milinda-prashna

2013.10.23- ලංකාදීප- මිලින්ද මොරගොඩ

තාක්ෂණික යුගයට ගැලපෙන පරිදි නගර සංවර්ධනය කරන වකවානුවක පාපැදියට ගැලපෙන ආකාරයට නගරයක් සැලසුම් කිරීම අමුතු ආකාරයක සංවර්ධනයක් විය හැකිය. නමුත් එය එසේ සිදුවෙයි. පා පැදියට පළමු තැන ලැබෙන නගර ලෝක අවධානයට ලක්වන්නට පටන්ගෙන තිබේ. එක පැත්තකින් පරිසරයට හිතකරය. අනෙක ශරීරයට හො`ද ව්‍යායාමයකි. නෙදර්ලන්තයේ Groningen නගරය පාපැදි භාවිතය වැඩිම නගරයකි. සාමාන්‍යයෙන් නෙදර්ලන්තයේ පුරවැසියන්ගේ එදිනෙදා ප්‍රවාහන කටයුතු වලින් සියයට 27 ක් පාපැදි භාවිතාවෙන් සිදු වන අතර ග්රෝිනින්ගන් නගරයේ පාපැදි භාවිතාව සමස්ථ ප්‍රවාහනයෙන් සියයට 57 ක් බව අනාවරණය වෙයි.
විසි ලක්ෂයක පමණ ජනගහනයක් වෙසෙන ග්රෝදනින්ගන් නගරය සැලසුම් කර ඇත්තේ පාපැදිය භාවිතා කරන පුරවැසියන්ට උචිත ආකාරයටය. නගරය වටා වට රවුම් මාවතකි. එහි වාහන ධාවනය වෙයි. වාහනයකින් තැනෙක සිට තවත් තැනෙකට ගමන් කරන්නට නම් වට රවුමෙන් පැය කිහිපයක් යන්නට සිදුවන අතර නගරය හරහා ඇති පාපැදි ධාවන තීරු ඔස්සේ ගමන් කරන්නට ගතවන්නේ විනාඩි කිහිපයක් පමණකි. පා පැදියේ ගමන් කිරීම මෙම නගර වැසියන්ට ආශ්වාදය ඇති කරන ප්‍රවාහන ක්‍රමයක් වී තිබේ.
නෙදර්ලන්තයේ ස්වභාවික සමතලා භූමිය පාපැදි භාවිතයට උචිත වන අතර එරට නගර නිර්මාණ ශීල්පීන් පා පැදි නතර කරන්නටත්, ගමනට පසු අවශ්‍යනම් තමන්ගේ මුහුණ සෝදා පිරිසිදු වන්නටත් පොදු තැන් සකස් කර ඇත. දුර බැහැර නගර වලට කේබල් කාර් යොදවා ඇත. කේබල් ගමනෙන් පසු නගරයෙන් ගන්නා තාවකාලික පා පැදියකින් තමන්ගේ කාර්යය ඉටු කරගැනීමට පසුබිම සකසා තිබේ.
බලශක්ති වියදම පරිසරය සහ පුර වැසියන්ගේ සෞඛ්යව ගැන ඉදිරි දැක්මක් ඇති නගරාධිපතිවරු තමන්ගේ නගර වල පාපැදි භාවිතා කරන්නන්ට වැඩි පහසුකම් සපයන්නට පටන්ගෙන ඇත. ලන්ඩන් නගරාධිපති ෙබාරිස් ජොන්සන් Boris Johnson එය තවත් වෙනස් ආකාරයකට සැලසුම්කළ පුද්ගලයෙකි. ඔහු ලන්ඩන් නගරයේ පාපැදි භාවිතය පරනස චලිත කරන්නට මහන්සි වෙයි. එම වෑයම ඔස්සේ ඔහුගේ ජනප්‍රියත්වය තවත් වැඩිවී ඇත යන්න ජාත්‍යන්තර වාර්තා අනාවරණය කරන කරුණකි. බොරිස් බයිසිකල් නමින් ව්‍යාපාරයක් ද නගරයේ ආරම්භ කර ඇත. එම ව්‍යාපාරයෙන් කුලියට ගන්නා පා පැදියක් තමන්ගේ ගමන අවසන් කළ පසු ඒ වෙනුවෙන් ඇති ඕනෑම පාපැදි ගාලකට බාර දී තමන්ගේ ගමන යන්නට ඕනෑම කෙනෙකුට හැකියාව ඇත. ගාස්තුව ක්රෙඩිට් කාඞ් පතකින් අය කරන අතර කාඞ් පත භාවිතා කර පාපැදිය ස්වයංක්‍රීයව තමන්ටම නිදහස් කරගත හැකිවෙයි. එය සන්තකව ඇති කාලය තුළ අන්තර්ජාලය ඔස්සේ එහි ගමන්මග නිරීක්ෂණය කරන්නට ව්යාකපාරය පවත්වාගෙන යන සමාගමට හැකියාව ලැබී ඇති අතර තවත් තැනෙක නතරකර නියමිත ගාස්තුව ගෙවීමෙන් කුලී පාපැදි සේවාව භාවිතා කිරීම අවසන්වෙයි. තමන්ටම පාපැදියක් නඩත්තු කිරීමේ උවමනාව මෙයින් අවසන් කර ඇති අතර තමන්ගෙන යන පාපැදිය ආපසු මුල් තැනටම ගෙනැවිත් භාරදීමේ අවශ්‍යතාවය ද අහෝසි වී තිබේ. පසුගිය ලන්ඩන් ඔලිම්පික් කරිග ඩා තරගාවලිය අතරතුර මෙම අලූත් පාපැදි කුලී ව්‍යාපාරයට හො`ද ඉල්ලූමක් තිබුණ බව ද දැක්වෙයි. මෙම සංකල්පය නිව්යෝක් නගරයටත් ව්‍යාප්තව ඇති බව ජාත්‍යන්තර මාධය වාර්තා කරයි.