milinda-prashna

2017/11/10 – ලංකාදීප

විශ්ව විද්‍යාලය යන හැඳින්වීමට විශාල අර්ථයක් තිබේ. එය හුදෙක් පටු රාමුවකට කොටු වූ තැනක් නොවේ. මුළු විශ්වයම අධ්‍යයනය කරන දැනුම සම්පාදනය කරන තැනකි. එය නිවහල් නිදහස් මානසිකත්වයකින් යුතු උදාර බුද්ධිමත්හු බිහි කරති. තර්කයට එහි ඉඩ තිබේ. වාද කරන්නට කිසිම බාධාවක් නැත. දැනුම නිෂ්පාදනය කරන්නට පසුබිම සම්පාදනය එහි අරමුණයි.

ශ‍්‍රී ලංකාවේ විශ්ව විද්‍යාල ක්ෂේත‍්‍රයට දීර්ඝ ඉතිහාසයක් නැත. මෙම ඉතිහාසය තුළ සිදුවූ පරිවර්තන විශේෂ අධ්‍යයනයට ලක්විය යුතුය. සමාජයට සහ රටට ලැබුණ ප‍්‍රයෝජනය තක්සේරු කරන්නට අවශ්‍යය. අද වන විට විශ්ව විද්‍යාල පද්ධතිය එක්තරා තීරණාත්මක සන්ධිස්ථානයකට පැමිණ තිබේ. මෙතැනින් ඔබ්බට ගමන් කරනු සඳහා බරපතල ප‍්‍රතිසංස්කරණ අවශ්‍යය. එකී ප‍්‍රයත්නය උදෙසා ඉතාමත් වැදගත් තීරණයක් ගත යුතුව තිබේ. විශ්ව විද්‍යාල දරුවන්ට දේශපාලනය තහනම් කළ යුතුය. ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදයේ තොටිල්ල වශයෙන් සැලකිය හැකි විශ්ව විද්‍යාල ගැන කැමැත්තෙන් කරන යෝජනාවක් නොවේ. මෙරට විශ්ව විද්‍යාල වල ඉගෙනගන්නා ශිෂ්‍ය ප‍්‍රජාවගේ පොදු හැසිරෙන අන්දම නිරීක්ෂණය කරන විට එවැනි තීරණයක් වරදක් නොවේ.

විශ්ව විද්‍යාලවල ඉගෙනගන්නා දරුවන්ට දේශපාලනය තහනම් කළ යුතු ඇයි? බුද්ධි මණ්ඩප බවට පත් විය යුතු විශ්ව විද්‍යාල දරුණු දේශපාලන අධිපතිවාදී තැන් බවට පත්ව තිබේ. අධ්‍යයනය පැත්තකට කර ඇති අන්තවාදී ශිෂ්‍ය ප‍්‍රජාව තද මතවාද වෙනුවෙන් මරාගෙන මැරෙන සංස්කෘතියක් බිහිකර ඇත. සාකච්ඡාවෙන්, සංවාදයෙන් හා ලිහා ගත හැකි ගැටළු ගණනාවක් විශාල අර්බුද බවට පත් කරගෙන ඇති අතර දරුවන්ගේ අධ්‍යයනය පමණක් නොව දෙමව්පියන්ගේ බලාපොරොත්තු ද විනාශ කරමින් සිටී. මතයක් වෙනුවෙන් පෙනී සිටීම ප‍්‍රශ්නයක් නැත. නමුත් අන්‍යයන්ගේ මතය බලහත්කාරයෙන් පරාජය කළ යුතු නැත. විශ්ව විද්‍යාල පද්ධතිය රට තුළ මතු කර ඇති කලබැගෑනිය ජන සමාජය තුළ අවිනිශ්චිත බව ඇති කර තිබේ.

විශ්ව විද්‍යාල පද්ධතිය තුළ ඇති කරන මෙකී නරක ප‍්‍රවණතාවයට එකම හේතුව දේශපාලනය බව රහසක් නොවේ. දේශපාලන පක්ෂ සහ ඒවායේ මතවාද විශ්ව විද්‍යාලය තුළට වැද එහි කරන අරගලය බලය අල්ලා ගැනීම බව තේරුම්  ගැනීම අපහසු නැත.

ලෝකයේ නොයෙක් විශ්ව විද්‍යාල වල ඉගෙන ගෙන මෙරටට පැමිණි වියත් මිනිසුන් මෙරට නිදහස වෙනුවෙන් ක‍්‍රියා කළහ. දෙස් විදෙස්  විශ්ව  විද්‍යාල වල උගත් නැණැති පිරිස් තමන් ගේ දාර්ශනික අදහස් වෙනුවෙන් වාද කරන ලද අතර එයින් පන්නරය ලැබූ ඔවුහු ජාතික දේශපාලනයට පැමිණ ජන සමාජය වෙනස් කරන අරගලයට උර දුන්හ. විශ්ව විද්‍යාලයේ දී හිතන්නට නැඹුරුව සිටි අදීන පිරිස මෑත කාලය දක්වා මෙරට සමාජ අභිවෘද්ධිය වෙනුවෙන් විශාල මෙහෙවරක් කරන බව සදහන් කරන්නට අවශ්‍යය.

විශ්ව විද්‍යාල අධ්‍යාපනය නැවතත් අරමුණු සහගත තැනක් බවට පත් කරන්නට අවශ්‍යය. වැරද්ද කොතැනක ද නොඑසේනම් වැරදි කළේ කොතැනින්ද යන්න සොයා ගැනීමට කාලය වියදම් කළ යුතු නැත. ශිෂ්‍ය ප‍්‍රජාවට විශේෂයෙන් උසස් අධ්‍යාපනය හදාරන සිසුන්ට දේශපාලනය තහනම් කරන ලද හෝ එසේ කරන්නට අවධානය යොමු කරන ලද රටවල් තිබේ. ශිෂ්‍ය පසුගිය වසර දෙක තුළ දේශපාලනය තහනම් කළ යුතු බවට ඉන්දියාවේ විශාල විවාදයක් තිබේ. එයින් අඟවන්නේ තරුණ ප‍්‍රජාව අධ්‍යයනය පැත්තකින් තබා අරගල කරන්නට දරන ප‍්‍රයත්නය රටකට බාධාවක් වී ඇති තරමය. ශ‍්‍රී ලංකාවේ තත්ත්වය ද එයට නොවෙනස්ය. ශිෂ්‍ය ප‍්‍රජාව තමන්ගේ අධ්‍යාපන අයිතිය සහ දේශපාලන අයිතිය වන පැති දෙක සාධාරණ තුළනයක පවත්වාගත යුතුය. එය එසේ පවත්වාගෙන යන්නට අපොහොසත් වන්නේ නම් විශ්ව විද්‍යාලය තුළ දේශපාලනය තහනම් කළ හැකි ද යන විවාදය ආරම්භ කිරීම සුදුසුය. කාලයකට පසු තත්ත්වය නිරාකරණය වීමෙන් පසු නැවතත් ශිෂ්‍ය ප‍්‍රජාවට දේශපාලනය කිරීමේ අයිතිය ලබා දිය හැකිය.

 

 

 

Advertisements