milinda-prashna2013.07.04- ලංකාදීප-මිලින්ද මොරගොඩ
සැපතේ දී එකතුවීම මනුස්ස ස්වභාවයයි. විපතක ලකුණු දකින විට ඈත් වන පිරිසක් ද ඇත. දුක සැප දෙකෙහිදීම සිටින්නේ කලන මිතුරන්ය. බෞද්ධ දර්ශනය අනුව ඉපැදීම හා මරණය ගැන පැහැදිලි නිර්වචන ඇතත් ඉපැදිම පවුලකට මහත් සතුටක් ගෙන දෙන නමුත් මරණය සංවේගය දනවන අවස්ථාවකි. සාමාජිකයෙකු ගේ අභාවයෙන් ශෝකයට පත්වන දරු පවුලකට සහනයක් වන්නේ අසල්වැසි හිත මිතුරන්ය. සමීප ඥාතීන් පැමිණ අවශ්යම කටයුතු වලට මැදිහත්වන තෙක් කලට වේලාවට තීරණ ගෙන නොපමාව වෙහෙසෙන්නේ අසල් වැසියන්ය.
විපත වෙනුවෙන් එකතුවන අසල්වැසියන් එකතු වී පොදු සංවිධානයක් පිහිටුවාගෙන ඇත. එය මරණාධාර සමිතියයි. පවතින සංකීර්ණ සමාජ ව්යුඇහය තුළ තවමත් උසස් සංවිධාන රටාවකින් සහ කැපවුන ජනතා බලවේගයකින් මරණාධාර සමිතිය පවත්වාගෙන යන බව නිරීක්ෂණය කළ හැකිය. නගර, ගම් නියම් ගම් හැම තැනෙකම මරණාධාර සමිති කරිත යාත්මක වෙයි. එය මෙරට ඇති පැරණිම ස්වේච්ඡ සංවිධාන අතලොස්ස අතර මුල් තැනෙකය. දේශපාලන බේධ සහ නොයෙකුත් මත වාද එහි බහුලව නැත. ලාභ අපේක්ෂාවෙක් තොරව පවත්වාගෙන යන බව දැකිය හැකි යහපත්ම ලක්ෂණයයි. අවමගුලක් දැනගත් වහා එහි එකතුවන සමිතියේ කරිෂ යාකාරීන් ධනයෙන් ද, ශර ස මයෙන් ද දායකත්වය දක්වති. විපත කල්තබා නොපැමිණෙන හෙයින් කිසිම සූදානමක් නැතිව සිටින නිවැසියන්ට එය මහත් අස්වැසිල්ලකි. ගෙවත්ත කළ එළි කරන අතර අවශ්ය් මඩු කූඩාරම් තනයි. හැන්දෑවේ ශබ්ධ විකාශන මගින් ගම පුරා තොරතුර පතුරවයි. දිවා රු දෙකෙහි අවමගුල් නිවසට ආහාර පාන සපයන අවමංගල්යාමධාර සමිති ද වෙයි. නියමිත පරිදි මුදලින් ආධාර කරන අතර සුසාන භූමිය සරසන කටයුතු ද නොපිරි හෙලා කරයි. අනුරාධපුරයේ මැදවච්චිය ගමේ ඇති සමිති සාමාජිකයෝ නිවසේ අය වෙනුවට ශෝකය බෙදා ගන්නට නිවසට පැමිණෙන්නන් පිළිගෙන අසුන් පමුණුවා කතා බහ කරන තරමට මෙම සමිති සංස්කෘතිය දියුණු කර ඇති බව අසන්නට ලැබිණ. දකුණේ තවත් පරර ඇදේශයක කුල බේධ නොසලකා හේවිසි වාදනයට පුහුණු වූ තරුණ කණ්ඩායම් ද සමිතියට අනුයුක්තව සිටින බව දැනගන්නට ලැබිණ. උසස් තානාන්තර දරන පුද්ගලයන් පවා සමිතියෙන් පැවරෙන වගකීම හෙයින් මළගම අවස්ථාවේ දී හේවිසි නාද කරමින් තම යුතුකම ඉටුකරන බව අනාවරණය වෙයි. මෙවැනි උසස් සහ අගය කළ යුතු මෙහෙවරක නිරත අවමංගල්යා ධාර සමිතිය ගැන රට තුළ ඇති පරබව ශංසාව තවත් ඉහළ එකක් විය යුතුය.
පොදු වැඩට එකතුවන මරණාධාර සමිතියේ එදිනෙදා පාලනයට ස්වේච්ඡුාවෙන් එකතු වූ පිරිසක් සිටින බව පෙනේ. ආධාර එකතු කරන්නෝ ද, ගිණුම් කටයුතු පවත්වාගෙන යන්නෝද සහ විගණනය කරන්නෝ ද ගමේ හෝ පරුම්දේශයේ ජීවත්වන පිරිසය. වෙනත් සමිතියක ගිණුම් ගැන මැසිවිලි නැගෙතත්, තනතුර වලට පැන බලය අල්ලාගන්නට තැත් කරතත් අවමංගල්යායධාර සමිතියේ එවැනි බේධ බරපතල ලෙස අසන්නට නොලැබෙන බව නොයෙක් දෙනාගෙන් විමසන ලද විට ලැබුණ පිළිතුරයි.
ශරී ලංකේය පොදු ජනතාවට අවශ්ය තාවයක් ඇත්නම් කැපවීමකින් යුතුව පොදු ජන මෙහෙවරෙහි නිරත විය හැකි බවට ගමේ නගරයේ කරිපොදයාත්මක මරණාධාර සමිතිය කදිම සාක්ෂියකි. මෙම සරල පදනම රටට ආශීර්වාදයක් බවට පෙරලා ගන්නට උත්සාහ නොකිරීම කණගාටුවට කරුණකි. සහභාගීත්ව කරඋත්මවේදයකට අනුව ශෝකාකූල අවස්ථාවේ ඇතිවන පසුබිම බෙදා හදාගන්නට බිහිවී ඇති මෙම අසංවිධිත රාමුව සංස්ථාගත කරන්නට යෝජනා කළ යුතු නැත. දැනට සංස්ථාගත ව ඇති මෙරට නොයෙකුත් ආයතන වලට මෙම සමිති වල ඇති කරමෙරමවේදය හා කැපවීමෙන් සේවය කරන යහපත් මිනිසුන්ගේ ලක්ෂණ අත්දැකීමක් විය යුතුය.

Advertisements