20.06.2012 ලංකාදීප- මිලින්ද මොරගොඩ

ජලය, ගුවන ප‍්‍රවාහනයට භාවිතා කරන මගත්. අතිතයේ සිට ජල මාර්ග ඔස්සේ ලෝක වාසීන් රටින් රටට ගමන් කර තිබේ. බටහිර ජාතීන් දිවයින යටත් කර ගත්තේ මුහුදු ආක‍්‍රමණ ඔස්සේය. ඒ වන විට රට තුළ යම් ප‍්‍රමාණයක මුහුද හරහා වෙළ`දාම හා සමාජ සම්බන්ධතා තහවුරුව තිිබිණ. තමන්ට හිමි ශක්තිය ¥පත්වාසීන්ගෙන් ඈත් කළ බැවින්දෝ රට තුළ ප‍්‍රවාහනය ගොඩබිමට සීමා විය. අධිරාජ්‍යවාදීහු නැව, ගුවන් යානය ප‍්‍රයෝජනයට ගත්හ.  ඕලන්ද ජාතිකයන් පුත්තලමේසිට කලූතර දක්වා භාණ්ඩ ප‍්‍රවාහනයට ඇත මාර්ග තැනූහ.

මෙවර බි‍්‍රතාන්‍ය රැුජනගේ සංවත්සරය සමරන අවස්ථාවේ එක් ප‍්‍රධාන අංගයක් වූයේ එරට නැව් සංස්කෘතියයි. අතීත අත්දැකීම් විදහා දක්වමින් නැවු බෝට්ටු දහසක බලකායක් එයට සහභාගී වූහ. චීනයේ හොංකොං, තායිලන්තය, මාලදිවයින ස්වකීය ජීවනෝපායට හා ප‍්‍රවාහනයට ජල මාර්ග උපයෝගී කර ගන්නා බව පෙනේ. චීනය, ඉන්දියාව සහ අප‍්‍රිකානු  රටවල ගුවනින් මගීන් හා භාණ්ඩ ප‍්‍රවාහනය ප‍්‍රචලිතය. මෙම සමාජ වල අඩු වියදමින් ප‍්‍රවාහනය සම්බන්ද අවශ්‍යතා සපුරා ගන්නට පන්ති භේදයකින් තෙරව ඉඩ ලැබී තිබේ. එය අධ්‍යයනය කළ යුතු එකකි. 

මහ මග ඇති අති සුඛෝපභෝගී වාහන සමාජ ස්ථරයේ වත්කම් ගැන දැනේ. රථවාහන තදබදය සුලබ එකකි. කෙටි දුරකදී පවා පැය ගණන් මහ මගට වැය කරන්නට සිදුවන අවස්ථා එමටය. කුඩා වාහන පමණක්ද? නැත. සුවිසල් බලයකින් යුතු සුපිරි වාහන පවා සැතපුම් ගණන් දිග පෝලිම් වලය. වාහන වැඩිවන තරමට මහා මාර්ග පුලූල් කිරීම කළ නොහැකි එකකි. කුඩා රටක් හෙයින් ඉඩම සීමිතය. ජනගහනය ද වැඩි වෙමින් පවතින අතර ඉදිරි දශක කිහිපය තුළ ඉඩම් ප‍්‍රශ්නය බරපතල වන විට මහා මාර්ග වෙනුවෙන් වෙන්කරන්නට සිදුවන භූමිය සීමාකරනු විනා වෙන කළ හැකි යමක් නැත.

ශ‍්‍රී ලංකාවේ පිහිටීමෙන් උපරිම ප‍්‍රයෝජන ගැනීමට ඇති මග ගැන අවධානය යොමු කළ යුතුය. ප‍්‍රධාන නගර යාකෙරෙන බෝට්ටු හා කුඩා නැව් සේවාවකින් මගී ප‍්‍රවාහන සේවය විකල්ප මගකට යොමු කළ හැකිය. සංචාරක කර්මාන්තය දියුණු කරන්නට හැකියාව තිබේ. භාණ්ඩ ප‍්‍රවාහනය මුහුද හා ගංගා ඔස්සේ ම කළ හැකිය. රට අභ්‍යන්තරයේ සෑහෙන දුරක් බෝට්ටු ගමන් කළ හැකි අතර ඉවුරු ආරක්ෂා වන අලූත් තාක්ෂණය ට ද එයින් මගක් පාදා ගත හැකිය.

මහ පාරේ ධාවනය වන වටිනා සුඛෝපභෝගී වාහනයකට වඩා අඩු මිලකින් ඉස්තරම් පුද්ගලික සංචාරක බෝට්ටුවක් මිලදී ගැනීම පහසුය. සාමාන්‍ය බෝට්ටු ප‍්‍රවාහන සේවයකින් සමාජයේ සෑම තලයකටම සමානව අවස්ථා ඇතිකළ හැකිය. දෙතුන් හෝරාවක් ප‍්‍රධාන නගරයක ගමන් කරන කෙනෙකුට පුද්ගලික කුඩා ගුවන් යානා මිලදී ගන්නට වත්කමක් ඇති හෝ එවැනි පුද්ගලික ගුවන්යානා සේවාවක් කුලී පදනමකින් ආරම්භ කළහොත් එයට හො`ද ඉල්ලූමක් ඇතිවන බව පෙනේ.

මහා මාර්ගය දිගේ බිහිවන ආර්ථිකය ගැන පොදු ජනතාවට අවබෝධයක් ඇත. ග`ග දිගේ, මුහුද වටා එවැනි ආර්ථිකයක් බිහි වී නැත. ගංගා ඉවුරු අයිනේ දුප්පතුන් කටුක ජිවිත ගතකිරීම අත්හැර අලූත් ආර්ථිකයක් ගොඩනගන උපා කෙරෙහි සැලකිලිමත්වීම වටී.

 

Advertisements